Bab 10

1.2K 34 1
                                    

Aku perhatikan saja Qaseh main kejar-mengejar dengan anak lelaki Halim dari depan rumah umi. Sejak Pak Cik Zubir meninggal tiga minggu lepas, tampak berubah cucu lelaki dia tu. Rajin juga dia bermain dengan Qaseh hampir setiap petang. Bahkan dah boleh bercakap dan bermain dengan kanak-kanak lain di sekolah. Qaseh sendiri yang sampaikan pada aku. Biasalah, anak aku tu memang ringan mulut nak bercerita. Selagi perkara itu tak kedengaran seperti gosip, aku dengarkan saja apa yang Qaseh ceritakan.

Pernah sekali aku nampak roh Pak Cik Zubir berkeliaran di luar rumah, memerhatikan cucu dia. Masa tu ada juga aku tengok dia menghampiri Halim sambil bercakap sesuatu. Aku yang nampak dari jauh hanya perhatikan sajalah. Aku pun tak pasti kenapa dia muncul di sisi Halim tapi tidak cuba berinteraksi dengan aku.

Tapi itulah sekali aku nampak roh dia lepas dia selamat dikebumikan. Lepas tu, aku tak nampak roh dia muncul lagi sampai sekarang. Jadi aku hanya boleh nasihatkan Halim untuk banyakkan berdoa untuk arwah ayah dia. Sebab roh Pak Cik Zubir datang ketika itu dalam keadaan yang agak mengerikan.

"Ayah!"

Aku melambaikan tangan ke arah Qaseh bila mendengar dia memanggil aku. Sajalah tu Qaseh nak aku tengok dia bermain. Memandangkan aku selalu juga lepak di luar bila Qaseh bermain menghabiskan waktu petang dia. Jadi bodyguard satu-satunya puteri aku tu. Senang kalau apa-apa jadi, aku ada berdekatan. Kalau aku ada hal pun, umi yang tolong perhatikan dia.

Aku belek telefon di tangan. Perhatikan skrin telefon aku sambil scroll mesej yang ada di WhatsApp. Bila aku buka status baru Omar yang memaparkan gambar selfie dia, aku dah tersengih sambil menggeleng-gelengkan kepala. Rajin juga lelaki itu ambil gambar sendiri dan letakkan di status WhatsApp. Tinggi betul tahap confidence dia. Entah apa yang Apek carutkan bila dia nampak status Omar tu nanti. Tentu kelakar...

Lepas aku dapat nombor telefon dia orang tiga minggu lepas, ada juga aku berbalas mesej dengan dia orang. Borak-borak kosong aje. Itupun bukan setiap hari. Cukup sekadar aku bertanya khabar. Nanti dia orang cakap aku sombong pula. Tak nak bertegur sapa.

Selesai sesi scroll mesej, aku masukkan semula telefon ke dalam poket seluar. Susuk tubuh umi yang berjalan memasuki halaman rumah terus menangkap pandangan mata aku. Perlahan saja langkah kaki dia sambil kepalanya tunduk melihat tanah.

Berkerut dahi aku melihat umi. Aku pula yang hairan. Yalah, umi bukan jenis berjalan macam orang putus cinta. Macam tak bersemangat langsung. Adakah umi tiba-tiba rindukan arwah abah? Tentu rasa sedih tu masih terasa buat umi. Tapi kenapa umi tiba-tiba sedih pula? Umi singgah tanah perkuburan ke?

Aku tak menunggu lama bagi berjalan ke arah umi. Risau pula aku tengok umi berjalan macam peserta yang terkeluar daripada Akademi Fantasia aje.

"Umi," panggilku, buatkan umi menghentikan langkahnya dan mengangkat kepala bagi melihat aku.

"Qarin kat luar?" senyum umi. Seolah-olah dia nak sembunyikan muka sayu dia yang aku lihat tadi.

"Biasalah, tengok Qaseh. Umi pergi mana tadi?"

"Eh, kan umi dah cakap. Umi pergi kedai kejap. Beli barang sikit ni."

Plastik di tangan umi mula bertukar tangan. Memang umi ada cakap dengan aku yang dia nak ke kedai Pak Abu. Aku pun ada volunteer nak hantar umi atau wakilkan diri aku untuk ke kedai. Tapi umi yang suruh aku duduk rumah dan tengokkan Qaseh. Kata umi, dia nak singgah kejap rumah Mak Leha untuk tanyakan tempahan bajunya. Itu yang aku biarkan umi jalan sendiri. Mungkin umi perlu bersendirian juga. Kalau dekat rumah, dia sibuk nak layankan aku dengan Qaseh.

"Umi ada singgah kubur ke?" Spontan soalan itu keluar dari mulut aku.

"Tak adalah."

"Dah tu sedih aje Qarin tengok umi tadi? Ada apa-apa ke? Ceritalah dengan Qarin."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 10, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Wanita Khas Untuk QarinWhere stories live. Discover now