BR 11

124 5 0
                                    

· · ─────── ·𖥸· ─────── · ·
𝕭𝖆𝖞𝖆𝖓𝖌𝖆𝖓 𝕽𝖎𝖓𝖉𝖚

Mia bermalas-malasan di katilnya malam itu. Tugasan kuliahnya dibiarkan dahulu kerana tidak begitu susah untuk dilaksanakan. Entahlah, malam ini dirinya seakan tidak mahu berbuat apa-apa melainkan berbaring sahaja. Ah semuanya sebab insiden di makmal dia jadi sebegitu seperti hilang semangat.

Fikirannya melayang-layang tanpa ada arah tuju. Sesekali fikirannya cuba mengimbau masa lalu namun pasti rasa sakit menyerang bahagian kepalanya sekaligus menghentikan niatnya itu. Kenapa sukar benar dia ingin mengingati masa lalunya?

Tika keluarganya masih disisi dan sehingga saat terakhir mereka bersama. Entah mengapa, Mia merasa sungguh rindu akan keluarganya. Air mata mula mengalir tanpa diminta.

Mendengar esakan halus dari sebelah kirinya, Bella segera memalingkan muka memandang Mia. Usaha menaip tugasan yang telah siap dikarang ke dalam perisian Microsoft Word itu tergendala. Butang simpan ditekan untuk memastikan kerja separuh jalannya tersimpan ke dalam memori komputer ribanya.

"Mia, kau nangis ke?" soal Bella yang mendekati Mia.

Hanya gelengan yang diberikan Mia. Mia berbaringan sambil lengan menutup sebahagian wajahnya yang menghadap ke siling bilik.

Melihat gerak-geri Mia, Bella tahu yang Mia pasti bersedih. Memang begitulah tabiatnya. Bella perasan akan perubahan sikap Mia sejak berlaku insiden di makmal hari itu, Mia seakan tidak tenteram. Tidak mungkin disebabkan usikan kawan kuliah merekakan?

"Mia kau nak kongsi apa-apa ke dengan aku? Aku sedia nak dengar apa sahaja yang kau nak luahkan." Bella sentiasa menanti Mia bercerita dengannya tentang apa yang dipendamkannya.

Beban apa yang dipikul Mia?

Hanya kebisuan Mia pula yang menjawab pertanyaan Bella. Takpe ini Bella okey. Pantang mundur kecuali operasi. Ceit!

"Mia kau nak aku peluk kau ke? Supaya boleh redakan rasa sedih kau?" Usaha, jangan tak usaha Bella.

"Aku teringatkan arwah keluarga aku je"

"Okey. Yang tu aku tahu tapi takkan tu aje."

Mia kembali membisu. Dia bangun dari pembaringannya sambil mengelap air mata yang tersisa. Membetulkan duduknya agar menghadap Bella. Dari mata ke mata. Cewah! Segala kekuatan dikumpulkan semula sebelum meneruskan bicaranya.

"Aku tak tahu nak cakap macam mana Bella tapi walau macam mana pun aku cuba ingat. Aku tetap tak boleh ingat apa yang berlaku."

"Benda apa yang berlaku yang kau nak ingat sangat tu?"

"Aku... Aku..."

"Aku?"

"Aku cuba nak ingat kemalangan yang terjadi kepada keluarga aku."

"Asal kau nak ingat!" nada Bella mengeras tanda dia tidak suka dengan apa yang diluahkan Mia.

"Kau janganlah marah aku dulu. Tadi kata nak dengar luahan aku." lirih sahaja suara Mia.

Kini Bella pula yang mendiamkan diri sambil menanti bait-bait Mia yang seterusnya.

"Kau pun tahukan apa yang berlaku pada arwah keluarga aku."

"Ya! Aku tahu. Jadi kenapa kau cuba nak ingat balik kemalangan tu?" cantas Bella. Aku tak nak kau ingat Mia.

"Dan kau pun tahu yang aku langsung tak ingat macam mana kemalangan tu berlaku?" Segigih mungkin Mia menutur kata-kata yang seakan tersekat dikerongkongnya.

Bayangan RinduWhere stories live. Discover now