الجزء الأول

13.3K 186 22
                                                  

معرفش ابويا كان بيفكر فى ايه لما سمانى نبع، وكانلى من إسمى نصيب كبير، انا نبع حنان مش لاقيه حاجه أحطه فيها، على رأى جوزى، أرض بور، وده لإنى مبخلفش.
متجوزة بقالى 10 سنين ولسه معرفش إحساس الحمل والأمومه.
كل واحده حامل أو معاها أطفال بتتدارى منى وكإنى هخطفهم منها، كل اللى عايزة أقوله بس للستات اللى انا منهم، إرحمونى ده احنا ستات وغلابه زى بعض ومش المفروض انتو اللى تيجوا عليا.
أااه نفسي أخلف ونفسي يبقى معايا أطفال زيكم، بس عمرى ماهبص لنعمه فى إيد غيرى وأحسدها.

ولازم كمان تعرفوا إن حملكم او ولادكم اللى فى إيديكم نعمه من ربنا بيديها لناس ويمنعها عن ناس، يعنى مش عشان إنتو شاطرين وبتعرفوا تخلفوا.

انا بقول الكلام ده لكل واحده قابلتها فى حياتى ودارت عنى ولادها، أو قعدت تعايرنى وتحسسنى بالنقص، أو جابت ولادها وقررت تغيظنى بيهم، بقول الكلام ده تحديدآ لفيفي، شخصيه فى حياتى حابه تشوفوها وتحكموا عليها بنفسكم.

الكلام خدنى ونسيت أعرفكم بنفسي، أنا نبع 35 سنه متجوزة راضى تم ال 40 سنه بقاله شهرين، هو إسمه كان لايق عليه فى الاول بس دلوقتى خلاص، وانا عذراه، ماهو نفسه برضو يبقى أب وسنه كبر أوى.

بعد ماخلصت طبيخ مالقتش حاجه أعملها، فدخلت نمت، جات حماتى وفضلت تخبط عليا وانا نومى تقيل شويه فمقومتش على طول، فين وفين على ماسمعت خبطها وقومت فتحتلها.

فايزة: كلللل ده عشان تفتحيلى؟

نبع: معلش كنت نايمه وانتى عارفه نومى تقيل شويه.

فايزة: مش لو كان معاكى حتة عيل كان زمانه قام فتحلى بدل اللطعه دى على الباب.

نبع بضحك: يلا الحمدلله ماهو مش بالإيد يا حماتى.

فايزة: أمال بإيه ياختى، ماتشوفى الستات بيعملوا إيه واعملى زيهم، إنتى خربتى بيت إبنى كشف عالفاضى، واخرتها ماشوفناش حتى حمل كاذب.

نبع: ليه محسسانى إنى قادرة أخلف ومش عايزة؟، وليه محسسانى إن نفسكم تشوفولنا عيل أكتر منى؟

فايزة: كل اللى هتقوليه مالناش ذنب فيه، إبنى كبر وعمره جرى من غير مايبقاله عزوة، أمال كنا بنجوزهولك ليه؟

نبع: الدكاترة قالوا إننا معندناش حاجه ومفيش سبب يمنع، يعنى مش ذنبى.

فايزة بغضب: لاااا، الكلام ده مينفعنيش، إبنى لازم يتجوز النهارده قبل بكرة، انا هموت من غير ماشوفله حتة عيل طول ماحنا مستنيين العيل ده منك، على رأى المثل يامستنى السمنه من بطن النمله عمرك ماهتقلى.

سابتنى وخرجت وهى بتحلف إن لازم راضي يتجوز وهيخلف يعنى هيخلف.

ولما راضى جه لاقيته عارف بكلام أمه وإتصدمت لما قالى....   

بقلمى/سارة رجب حلمى

تفاعل بقى عشان اكمل الجزء التانى من حكاية مبخلفش..

مبخلفشحيث تعيش القصص. إكتشف الآن