"Allahu Theodora jemput masuk meh. Aunty la ni Puan Maria" balas wanita tadi sambil menerangkan siapa dia dengan nada yang teruja.

"Hehe terima kasih Puan" kata
Theodora

"tak payah nak puan2 sangat, panggil aunty je. Lepas start kerja baru panggil puan. Sekarang kita bincang dulu eh" kata puan maria dengan nada yang sangat teruja.

"Baik aunty" balas Theodora dengan ramahnya kepada wanita separuh abad itu.

"Meh aunty tunjuk kan bilik Theodora eh..erm lupa pulak kat sini ada dua orang pembantu rumah..sorang untuk laman lagi sorang untuk mengemas rumah..Theodora amek bahagian masakan boleh?sebab pekerja bahagian masakan dia pindah ke nagara asal katanya ayah sakit" terang Puan Maria dengan panjang lebarnya

"Alhamdulillah,saya memang terpikir nak bahagian masakan..dah Puan offer kat saya..saya terima dengan berbesar hati..hehehe" kata Theodora dengan nada yang sangat teruja..HOREYYY

*di dalam bilik

"Huhhh nasib badan la huhu jadi orang gaji pon aku tak kesah lah janji kerja aku buat halal" kata Theodora seorang diri dan aku terlelap sambil memikir masa yang akan datang...

*Guys sebelum sis lupa. Theodora hanya menyewa rumah itu dalam tempoh yang singkat sahaja sebab dia dah dapat tinggal dengan Puan Maria. Saya tak nak conflic kan this capter so that why saya teruskan tanpa explain. Sorry*

Hiyakkkk

Theodora mengeliat untuk sekian kalinya. Yelah dari pukul dua sampai pukul enam membuta je. Apalah nak jadi dengan kau ni Theodora oi. Eh eh

Theodora segera mencapai tuala dan baju ke bilik air untuk membersihman diri dan menunaikan perintaNya.

Tok tok

Lamunan Theodora terhenti selepas bunyi ketukan di depan pintunya

"Theodora dah solat?jom buat makan malam. Takut nanti tak sempat pula" kata Puan Maria kepadanga di depan pintu.  'fuhh ingat sape la tadi main ketuk2 pintu aku ni' menolog Theodora di dalam hati. Eh eh kau Theodora tu rumah Puan Maria lah bukan rumah kau eh hekeleh😑

"Kejap ye puan Theodora nak lipat telekung,kejap lagi Theodora keluar terus masak" balas Theodora dengan lemah lembutnya.

"Okeyh aunty tunggu kat luar eh..jangan lambat sangat tau" pesan Puan maria kepada Theodora

Selepas melipat telekung terus Theodora capai tudung bawal dan segera memulas tombol pintu untuk pergi ke dapur.

"Hmm nak masak apa ni erk?ayam ada, ikan pon ada..hmm buat ayam masak merah, sayur campur dengan nasi tomato la" kata Theodora seorang diri

"Hey Theodora masak ape tu?bole aunty tolong?" Sapa Puan maria kepada Theodora

"Eh eh puan..hm saya masak ayam masak merah, sayur campur dengan nasi tomato bole tak?puan makan kan?" Jawab Theodora sambil membasuh ayam di dalam singki.

"Wahhh rajinyaa Theodora nak masak nasi tomato. Ishh apa pula tak makan mestilah makan. Aunty pon dulu asal dari kampung jugak" kata Puan Maria kepada Theodora.

"Hehehe saje tanya mana tau puan tak suka ke. Saya bole tukar menu" jawab Theodora

"Oklah aunty nak pergi kat gazebo jap nak tengok suami aunty tengah buat apa kat luar sana tu. Tadi aunty tengok tengah membaca. Aunty pergi dulu ye Theodora" pamit Puan Maria untuk jeguk suaminya Dato' Amaluddin di gazebo.

Setelah 30 minit berperang di dapur. Nasi tomato telah pun terhidang di atas meja bersama air dan cawan.

'Fuhh penat jugak eh jadi tukang masak berbayar ni huhu takpe-takpe janji gaji masukk huehue' menolog Theodora di dalam hati.

Theodora MaisarahWhere stories live. Discover now