Bab 2

2.4K 77 2

Setelah selesai mengemas barang. Theodora keluar rumah dalam keadaan yang suram. Terlalu banyak kenangannya dengan papa dan mama. 'Haihhh' mengeluh sekali lagi Theodora didalam hati.

Setelah 30 minit Theodora berjalan tanpa hala tuju. Dia ternampak satu notice yang bertulis "rumah untuk disewa. Jika berminat sila telefon nombor berikut 0147324476"

Tanpa melenggah kan masa, terus Theodora keluarkan iphone kepunyaan yang diberi hadiah oleh arwah papanya.

Tuttt

Tutt

"Hello" terdengar suara seorang perempuan di corong iphonenya.

"Hello assalamualaikum, saya Theodora Maisarah. Saya berminat dengan rumah sewa puan. Bole saya tahu sama ada rumah itu berpenghuni lagi atau tidak?" Tanya Theodora dengan keadaan yang tergesa-gesa. Yelaa dah nak dekat malam kot takkan Theodora nak tido bawah jambatan pulak. Author ni baik lagi okeyh hihi

"Ye saya. Rumah itu masih kosong. Okeyh nama akak qila marsya so bole panggil akak qila je. Erm apa kata kita berjumpa di mana-mana?" Jawab Puan Qila dengan ramah mesranya.

"Sure,puan mesej saya di mana tempatnya dan saya akan dtng sana dengn segera" kata Theodora dengan nada yang sangat lembut.

***

'Urghhh finally ada jugak aku tempat teduh. Nasib baik murah je rumah sewa yg puan qila tawarkan.' Menolog Theodora di dalam hati.

Dengan segera dia bangun dari pembaringan dan ke bilik air untuk membersihkan diri dan menunaikan perintahNya.

Perut berbunyi minta diisi dan dengan langkah yang tergesa-gesa Theodora capai tudung dan barang2 berharga untuk pergi menjamah apa2 makanan di kedai-kedai yang berdekatan.

Sewaktu jalan

Theodora terpandang satu iklan "mencari orang gaji dengan segera. 1)pandai memasak, 2)kemas rumah. Segera dia mendail nombor yang tertera di papan iklan tersebut.

Setelah 10 minit bersembang di corong telefon. Segera Theodora mengucap kan Alhamdulillah sebaabbbbb

"Akhirnyaaaa aku dh dapat kerjaa horeyyyy" cakap Theodora seorang diri sambil tersenyum-senyum. Huhuhu dah dapat kerja woii sape tak happy en.

***
Keesokan harinya...

Hiyakkkkk. Theodora meregangkan otot-otot. Yela baru bangun tido kot hehehe

Setelah bersihkan diri dan menunaikan solat, Theodora bergegas keluar dari rumah dan menelefon teksi untuk ke alamat rumah yang diberi oleh majikannya semalam.

'Huhu jadi orang gaji sementara pon jadi lah janji aku tak buat benda yang tak elok' menolog aku didalam hati.

Selepas 20 minit berada di dalam teksi akhirnya Theodora sampai di alamat rumah yang diberikan oleh seorang wanita di corong telefonnya semalam.

'WHAT THE LIFE?! Bapak besar siot rumah dia. Ada berapa banyak orang gaji tah dalam rumag ni. Aku harap2 banyak ar kalau aku sorang2 kempunan aku kene buat semua benda sorang2' kata Theodora dalam separa berbisik.

"Assalamualaikum" laung Theodora dari luar. Setelah 3 minit berdiri diluar pagar, ternampak susuk tubuh seorang wanita separuh abad dengan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya.

"Waalaikumussalam ye nak cari siapa ye?" Tanya wanita separa abad itu kepada Theodora.

"Saya Theodora maisarah. Saya cari Puan Maria sbb saya akal jadi pembantu rumah di dalam rumah mewah ni" kata Theodora dengan nada yang lembut.

Theodora MaisarahWhere stories live. Discover now