Bab 3

2.2K 39 0
                                    

SHAHIDA melihat pekerja-pekerja bawahannya melalui cermin kaca. Semuanya nampak tekun dan rajin bekerja. Mengikut sahaja apa arahan daripada penyelia mereka yang bernama Aliza. Penyelianya itu memang punya aura yang kuat untuk pengaruh pekerja patuh akan kata-katanya. Kalau ada Aliza, Shahida boleh lepas tangan la dengan kerja-kerja kat luar tu. Tak payah bebel, tak payah runsing-runsing. Semua pasti beres.

Malangnya pula, Aliza ni selalu ambil cuti. Cuti sakit maksudnya. Kadang-kadang tu namanya aje cuti sakit, tapi tak ada pun surat doktor. Main tolak dengan cuti tahunan saja. Bila habis cuti berbayar, Aliza relaks saja ambil yang tak berbayar. Nak buat macam mana, dah penyakit Aliza tu tak boleh dapat surat daripada doktor. Penyakit pelik. Kalau doktor perubatan, mungkin istilahkan penyakit Aliza ni sebagai penyakit jiwa. Sakit mental bahasa lainnya. Itu yang selalu diberitahu adik Shahida, Doktor Imran 'Aali yang poyo tu.

Kalau datang penyakitnya, dia jadi histeria dan meracau-racau. Itu cerita daripada kawan-kawan rapat Aliza la. Aliza sendiri pun selalu cerita pada Shahida akan masalahnya. Namun, setakat ini Aliza belum lagi sakit di tempat kerja. Sebab itu bila Aliza sakit, maka terpaksalah Shahida memberi cuti sampai betul-betul sihat. Yalah... Takkan nak suruh kerja, lepas tu dia buat histeria, jegil mata terbeliak di Pasar raya Fresh Mart ni, mahu semua pelanggan lari nanti. Oh tidak, janganlah terjadi begitu.

Shahida sangat sayang dengan Aliza. Mahunya tidak, susah nak jumpa anak gadis macam ni di era keyboard warrior dan 'mulut bawang' ni. Kebanyakan budak-budak muda, tak pernah lekang dengan telefon bimbit di tangan, tak peduli pun pada orang-orang tua di hadapan. Aliza ni berbeza. Budi bahasa bagus, hormat semua orang, tak kira umur. Yang muda pun dia hormat, apatah lagi yang lebih tua daripadanya. Bibir senyum sentiasa. Kalau bercakap tu, dia pandang muka kita elok-elok. Aliza sentiasa patuh arahannya. Kena bebel tak pernah ambil hati.

Lagi satu, Aliza ni rajin memasak. Selalu dia bawa kerabu perut dengan tauge dan pucuk paku. Hui... Sedapnya bak hang. Meletup. Kerabu paling sedap yang Shahida pernah rasa selain daripada air tangan arwah mama. Bila makan kerabu buatan Aliza, teringat sangat pada mamanya. Terasa kehangatan kasih sayang di situ.

Ini belum cerita kari kepala ikan Aliza yang dimasak dalam belanga tanah liat. Fuh! Tak tercerita sedapnya. Kuah laksa utara Aliza pun dimasak dalam belanga tanah liat dan guna dapur arang lagi. Bayangkan betapa wangi kuahnya. Itulah kisah unik Aliza. Anak dara zaman sekarang yang sanggup susah payah di dapur. Patutlah ramai mak cik berebut nak jadikan menantu.

Alangkah bagusnya kalau Aliza ni jadi keluarga dia. Jadi keluarga... Macam mana? Kahwin dengan Doktor Imran, satu-satunya adik dia? Mustahil la kan... Imran kan dah bertunang dengan kekasih hatinya, seorang doktor juga. Mana mahunya Imran pada Aliza yang ala-ala kampung tu. Cita rasa Imran yang moden-moden, yang vogue dan stylo. Biarpun tak pandai masak! Kata Imran, dia bukan nak tidur dengan tukang masak. Sombong Doktor Imran tu...

"Assalamualaikum, puan..."

Suara memberi salam di luar pintu kaca yang sedikit terbuka buat Shahida terkejut daripada lamunannya.

"Hah, Ija... Masuklah!"

"Nak bagi ni aje untuk puan." Aliza meletakkan bekas makanan dalam beg plastik di atas meja Shahida.

"Apa ni? Bau sedap..." Hati Shahida sudah berbunga riang. Makanan daripada Aliza pasti akan puaskan tekak dia.

"Mi rebus tulang, puan. Tulang raya korban hari tu masih berbaki. Jadi buat la sebab mak Ija suka makan. Bagi puan sikit."

"Wah, sedapnya. Lama tak makan mi rebus Ija. Terima kasih daun keladi tau. Moga murah rezeki Ija, dapat la saya merasa lagi..."

Aliza ingin keluar untuk sambung kerja tetapi niat itu ditangguhkan dulu bila dirasa Shahida ingin menyambung cakap.

JANGAN GANGGU JODOHKU!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang