الفصل الثامن

10.9K 200 5
                                                  


 (أشلاء أنثى)


مر على زواجى منه اسبوعا كاملا.آثارا تعجبى عدم تنفيذة لتهديدة.اصرارة ان أترك عملى أوجد فجوة كبيرة بيننا.وكأنه عقاب على رفضى لقربة منى.ولكن اصرارى ذاد فى معرفه السر الخفى خلف كره للنساء.وشعورة تجاههم بالرغبة فقط.

عقلى أيضا كان مشغول على اسما التى فاجئتنى بإعجابها بباسل الذى لا يطيق حتى الجلوس معها.واضحكتنى على افكارها التافهه بمحاولتها فى الاقتراب منه.ولكنه يقابلها بالصد.وتلقيبها له بالجبنه الرومى لانه يشبه الأجانب.

أما عن ثالثتنا الساذجة فقرارها كان بمثابة صفعة على وجهى.كيف تقبل ان تكون الزوجة الثانية.ماهذا الحب الذى يجعل من الشخص ضعيف إلى حد التنازل عن كرامته وعزة نفسة.والصدمة الأكبر الذى كاد عقلى ينفجر منها.قرار زواجهم السريع وأن الزواج سيكون موقعه الميتم ياالله كم انتى ساذجة حد الغباء يااسيا.

مللت من الجلوس بدون عمل فمنذ قرر بذلك وانا اعاملة بجفاء.سعدت بإتصال رباب وقرارها بأنها تريد الجلوس معى وها انا أجلس فى انتظار قدومها.

*********************************
كنت انتظره فى المحطة فمديرالمحطه اراد مقابلته.وعندما أخبرته لم يرفض فهذا كان من ضمن اتفاقنا.
المير:ايه يااسما باسل اتأخر كدا ليه.اسما:يعنى اعمل ايه يافندم هو قال هايجى الصبر حلو.المدير:اومال هتكتبى سيرتة الذاتيه امتى انتى دلؤقتى بقيتى مراته استفادى من كدا.اسما بغضب:حضرتك بتقول ايه انتا فاكر جوازى صفقه انا مش هسمح استعمل جوازى عشان أفيد شغلى.المدير:اهدى ياستى مش قصدى كدا.قطع حديثنا دخول باسل ليقف المدير مرحبا به

.المدير منصور:يا اهلا يااهلا بشاعرنا الكبير.
باسل:أهلا بحضرتك.
منصور:إتفضل اقعد.
اسيا:طيب استأذن انا يافندم عشان ميعاد حلقتى دلؤقتى.وجدته ينظر لى وكأنه اول مره يعلم انى أؤدى برنامج اذاعى فى الراديو.
منصور:الأستاذة اسما شاطره اووى وليها معجبين زيك بالظبط. المهم ندخل فى الموضوع انا طلبتك النهاردة عشان نتفق على الفلوس وعشان نمضى العقد وموافقتك على كتابه سيرتك الذاتية.

مضيت على الموافقة والعقود وانا اتأفف من ذلك المدير الثرثار لا أعلم كيف لاسما ان تتحمله ولكن لما لا فهى ثرثارةمثله.

المدير:مبروك علينا دلؤقتى بئا اسمع معايا حلقة مراتك.
كنت سأغادر بعدما مضيت العقد ولكن إصرار المدير ان اسمع حلقة المدعوه زوجتى جعلنى جلست أستمع إليها على مضض.
*******************************
الحب حب الصديق حب الأب حب الأخ حب الابن حب الحبيب .كلها مسميات ومحاور للحب.
موضوعنا الأساسى حب الحبيب.اللحظه إلى قلبك بيدق فيها اللحظه إلى عينك بتلمع اول مابتلمح حبيبك.اللحظة إلى بتحس انك مالك سعادة الكون.اللحظة إلى بتحس انك طاير فى الهوا.لحظات بنعيشهابس لما بنحب.فى مننا إلى حب وحبه اتوج بالجواز وعاش حياته وخلف واستمرت الحياة مع زوجة بتتحمل وبتصون جوزها فى غيابه قبل وجودة ومع زوج بيتعب وبيشقى عشان مايخليش مراته وولادة محتاجين حاجه.
نصيحتي ليكو النهاردة
للبنات لما تيجى تختارى اختارى راجل شافك بعيونه وعقله وقلبه مش بعيونه بس عشان إلى شافه فيكى بعيونه ممكن مع الأيام يزول وهو جمال الشكل ووقتها هيبص لغيرك أما لو شافك بقلبه وعقله يبقا الجمال دا عمره ماهيزول عشان دا جمال الروح. اختارى الراجل الى ليه خير فى اهله الراجل الى بيغير على امه وبيحترم أخته.عشان دا مابيتعوضش.

اشلاء أنثى...بقلم:براء السيدحيث تعيش القصص. إكتشف الآن