BAB 7

26.5K 169 1
                                                  

SEPERTI yang dijanjikan, Hazran menghantar Smokey ke rumah Athea. Jarak di antara rumah mereka hanyalah 400 meter. Mereka menetap di kawasan perumahan yang sama, di Sri Casa Menora. Bezanya, Athea tinggal di kawasan rumah berkembar dua sementara Hazran di kawasan lot banglo.

"Masuklah dulu," pelawa Athea.

Hazran meletakkan carrier di atas lantai kemudian menanggalkan kasutnya.

Athea mencangkung di hadapan carrier. "Meow, meow. Smokey, meow. Ingat mama lagi tak? Meow."

Hazran mencuri pandang aksi manja Athea. Dia senyum sendiri.

Athea mengangkat carrier lalu dibawa masuk ke dalam rumah. Hazran membuntuti langkah Athea.

Ketika Hazran melabuhkan punggung di ruang tamu, Qayyum dan Qaleef menghampirinya untuk bersalaman. Ketika mereka tunduk mencium tangannya, spontan kepala anak-anak itu diusap.

Qayyum dan Qaleef bersila di hadapan carrier. Mereka mengintai Smokey dari celah besi pintu carrier. Hazran dan Qayyum ralit memerhatikan telatah Qaleef yang mengagah Smokey.

"Bawalah dia keluar," suruh Hazran kepada Qaleef.

Athea kembali ke ruang tamu dengan membawa minuman dan roti bakar. "Jemput minum."

Hazran mengerling roti bakar yang di atasnya ada sebiji telur separuh masak yang meleleh. Bau lada sulah menyengat hidungnya. Athea macam tahu-tahu yang dia belum bersarapan.

"Ma, boleh tak nak bagi Smokey ayam?"

"Qayyum, tolong ambil ayam yang atas cabinet tu. Mama dah carikkan isinya."

Qayyum bangun dan menuju ke dapur.

"Cantik rumah. Awak design sendiri?"

Athea mengangguk. "Modal kecil aje."

"Awak sewa atau beli?"

"Sewa aje. Nak beli kucing pun tak mampu, apatah lagi nak beli rumah."

Hazran tersenyum kelat. Rasa macam disindir satu das oleh Athea.

"Berapa lama awak ke KL?"

"Seminggu."

"Eh, jemput minum. Sarapan simple aje ni. Malas nak keluar cari nasi lemak. Awak makan tak roti bakar?"

"Makan aje, tak ada masalah. Saya bukan jenis yang cerewet bab makan."

Qayyum kembali semula dengan membawa semangkuk ayam rebus. Smokey yang terhidu bau ayam terus melompat turun daripada ribaan Qaleef. Smokey berjalan laju mengekori langkah Qayyum. Apabila bekas itu diletakkan di atas lantai, Smokey terus meluru dan makan dengan penuh selera.

Tergamam Hazran seketika melihat betapa berseleranya Smokey makan. Memilih juga Smokey ni, ya? Daging rebus dalam tin tidak dilayannya. Daging rebus fresh juga yang dipulunnya.

"Tengok Smokey makan, saya pun lapar," seloroh Hazran.

Athea ketawa kecil. "Makanlah. Air pun dah sejuk tu. Terima kasih Hazran sebab benarkan Smokey tinggal dengan kami."

"Actually this is a win-win situation. Qaleef gets to play with Smokey. Saya pula tak risau pasal dia. Rasanya Smokey pun seronok tinggal kat sini daripada dikurung di dalam sangkar di cat's hotel." Hazran sambung makan.

Athea ralit memerhatikan Hazran mengunyah makanan. Kacak giler. Wajah yang saling tak tumpah seperti Peter Porte tidak jemu dipandang. Kalau diletakkan mamat ni dua tiga jam di hadapannya, belum tentu dia jemu untuk terus menatap.

TAK ADA CINTA SEPERTIMUWhere stories live. Discover now