BAB 2

33.2K 250 0
                                                  

QAYYUM berlari masuk ke dalam rumah dalam keadaan tercungap-cungap.

Athea yang sedang menyapu lantai menoleh. "Kenapa dengan kamu ni Qayyum? Macam orang kena kejar hantu."

"Mama," panggil Qayyum.

Wajah yang kelihatan takut dan serba salah dipandang oleh Athea. "Kamu buat salah apa ni?"

"Qayyum tak sengaja, ma."

"Kamu buat apa?" Kali ini suara Athea lebih keras. Dia yakin Qayyum telah melakukan kesalahan.

"Masa main bola tadi, Qayyum tersepak bola. Tingkap rumah abang tu pecah."

"Rumah siapa?"

"Mana Qayyum kenal. Rumah yang betul-betul depan padang tu."

"Rumah lot bango?" tanya Athea separuh menjerit.

Kalaulah rumah di kawasan itu, rabak beg tangan nak menggantinya. Rumah banglo tu!

Qayyum mengangguk.

"Berapa kali mama ingatkan Qayyum. Nak main tu boleh, tapi ingat-ingatlah sama. Bukan main rembat aje bola tu. Ni dah menyusahkan orang."

Qayyum gelisah. Mama berleter dan tuan rumah yang marah-marah. Gerun memikirkan wajah ketat abang tadi.

"Jomlah kita jumpa abang tu dulu, ma. Dia tahan basikal Qayyum."

Athea menggeleng lemah. "Tunggu mama ambil tudung dulu. Qaleef sedang mandi tu. Suruh dia cepat sikit."

Athea melangkah ke biliknya sementara Qayyum melangkah laju ke bilik air.

ATHEA mula tidak sedap hati apabila melihat kereta Ford Ranger Merah yang berada di dalam kawasan parkir rumah. Itu kereta Mr. Kerek handsome yang ditemuinya tiga hari lepas. Athea mengeluh.

"Masak mama macam ni," ujar Athea perlahan.

Mereka keluar dari kereta. Belum sempat memberi salam, Hazran sudah melangkah keluar dari rumah dengan wajah tegang. Puan Meow lagi? Biar betul?

"Awak lagi?" ujar Hazran dengan wajah yang masih ketat.

Athea terdiam beberapa saat. "Ya, saya lagi."

"Mama kenal ke abang ni?" tanya Qayyum.

"Pernah jumpa di pasar raya beberapa hari lepas."

"Oh! Qaleef ingat. Abang yang mama kata Mr. Kerek Handsome tu kan?"

Bulat mata Athea mendengar kata-kata Qaleef. Merah wajahnya menahan malu lebih-lebih lagi apabila dia melihat Hazran mengulum senyum.

"Anak puan dah pecahkan tingkap rumah saya," ujar Hazran sambil menuding jari ke arah cermin tingkap yang pecah.

Semua mata terarah ke tempat yang ditunjukkan oleh Hazran. Mereka bertiga melangkah masuk apabila Hazran membuka pintu pagar. Sempat Athea menjeling basikal anaknya yang disandarkan pada tiang tempat parkir.

"Saya bayar," ujar Athea seraya membelek cermin yang pecah.

"Bukan masalah bayar aje. Macam mana nak tidur malam ni dengan tingkap terbuka macam ni? Mahu kena denggi saya macam ni. Itu kalau nyamuk yang masuk, kalau ular? Ini, anjing pun muat masuk tahu?"

Athea terdiam. Ada benar juga kata-kata Hazran itu. Otaknya ligat memikirkan bagaimana mahu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Hazran. Kalau tempah cermin pun belum tentu boleh siap malam nanti.

"Tengoklah Qayyum. Kan dah menyusah orang?" bebel Athea lagi sambil menjeling kepada anaknya itu.

Rasa macam mahu ditunjal saja kepala anaknya itu. Main sampai tak ingat dunia.

TAK ADA CINTA SEPERTIMUWhere stories live. Discover now