Bab 48

2.5K 81 1
                                    

Ries menghantar Eliya pulang ke rumah ibubapanya.Bersama juraian air mata, Eliya memeluk Heyqarl dan Sofea yang menyambut kepulangan ibunya.Eliya memeluk Heyqarl dan Sofea dengan erat sekali.
"Ya Allah..Liya kenapa ni?.."soal Puan Naimah risau.Eliya segera memeluk bekas ibu mertuanya itu.
"dia dah ceraikan Liya,umi..dia dah ceraikan Liya semata-mata sebab perempuan tu,umi.."ujar Eliya teresak-esak.
"Ya Allah!..kenapa boleh jadi macam ni Liya?..Eddie tu dah gila ke?..Liya kan tengah mengandungkan anak dia..kenapa dia jadi gila talak macam tu?..umi sedih dengan perangai dia..sejak dia nikah dengan Intan tu,perangai dia semakin menjadi-jadi.."Air mata Puan Naimah juga turut mengalir laju.Mujur ketika itu ahli keluarganya yang lain tiada dirumah kerana pulang ke kampung.Hanya Puan Naimah sahaja yang menemani Eliya pada hari itu.

"Dasar binatang!.."kedengaran suara pekikan Ries.Wajah Eddie ditumbuknya beberapa kali sehingga darah merah mula mengalir dari bibir lelaki itu.Eddie ketawa sinis.
"kenapa kau tumbuk aku?..bukan patutnya kau gembira ke sebab aku dah lepaskan dia?.."soal Eddie sambil mengesat darah dibibirnya.Kali ini perut Eddie pula menjadi sasaran tumbukan Ries.
"berani kau cakap macam tu pada perempuan sebaik Liya..aku tak sangka ada makhluk macam kau ni dimuka bumi ini..jijik..kejam..dan tidak berperikemanusiaan.."ujar Ries geram.Pipi Ries menjadi sasaran penumbuk Eddie.
"kaulah penyebab aku jadi macam ni..aku benci kau..aku benci dia.."buat seketika mereka berbalas tumbukan sehingga wajah kedua-dua lelaki itu sudah lebam sana sini.
"kau tak tahu betapa dia menjaga maruah kau sebagai seorang suami yang sangat dia cintai dan kau dengan sesuka hati buang dia macam sampah walaupun kau tahu yang dia tengah mengandungkan benih lelaki jijik macam kau.."
"kau pasti ke benih tu benih aku?..entah-entah anak itu hasil dari hubungan dengan lelaki lain.."kata-kata Eddie itu menaikkan lagi api kemarahan Ries.Ries menendang tubuh Eddie beberapa kali memandangkan Eddie sudah tidak berdaya lagi untuk berdiri.
"kau memang kejam..jangan kau mimpi untuk dapat kasih sayang Eliya lagi..aku tak akan lepaskan dia pada lelaki macam kau..biar aku terpaksa korbankan nyawa aku untuk lindungi dia,aku sanggup.."ucap Ries sebelum beredar meninggalkan Eddie yang terbaring di tar jalanraya tempat meletakkan kereta syarikat lelaki itu.Mujur ketika itu hari sudah gelap,jika tidak pasti mereka berdua telah ditangkap oleh pihak polis.Eddie tergelak sinis sambil memandang kearah kereta Ries yang meluncur laju meninggalkan kawasan itu.
"huh?..cinta ?..korbankan nyawa untuk Eliya?..itu semua hanya kata-kata indah semasa kau cintakan dia..lama-lama kau akan rasa apa yang aku rasa.."ujar Eddie sendirian.

Eliya duduk termenung disofa diruang tamunya sendirian.Perlahan perutnya yang mula membesar itu diusapnya lembut.Air matanya menitis lagi apabila teringat akan kejadian di restoran tengah hari tadi.
"maafkan mama sayang...sayang terpaksa membesar tanpa kehadiran daddy..mama tak sangka nasib kita akan jadi macam ni,sayang..maafkan mama sebab baby tak dapat dengar suara daddy lagi..daddy tak akan sambut sayang bila sayang lahir nanti..tapi jangan risau,mama akan sentiasa ada untuk semua anak-anak mama,okay sayang?.."
Tiba-tiba kedengaran pintu utama diketuk.Eliya jadi gerun apabila membayangkan bahawa Eddie yang pulang ke rumah itu pada lewat malam. Eliya memberanikan diri melihat gerangan yang datang kerumahnya pada malam itu melalui tingkap kecil disebelah pintu utama. Mata Eliya membulat.Segera pintu dibukanya.Sejurus pintu dibuka tubuh Ries sudah lemah untuk berdiri.Eliya segera memapah Ries masuk ke rumah.
"Liya..siapa yang datang tu?.."soal Puan Naimah dari arah dapur dan dia tergamam apabila melihat keadaan Ries yang berdarah-darah itu.
"Ya Allah,Ries..apa dah jadi dengan kamu ni?.."Puan Naimah turut memapah Ries masuk ke dalam bilik tetamu dirumah itu.Ries terus tidak menyedarkan diri sejurus tubuhnya direbahkan ke katil.
"umi,tolong amikkan air sebesen dan peti kecemasan..cepat ya umi.."Puan Naimah mengangguk lalu segera berlari anak kearah tempat menyimpan ubat.Eliya mengusap kepala Ries dengan rasa sayu.
"kenapa you jadi macam ni,Ries?..kenapa dia sanggup buat macam ni pada you?.."ujar Eliya bersama juraian air mata.Perlahan kemeja Ries yang dipenuhi darah itu dibuka.
"Nah,Liya besen air dan ubat..sekejap,ya umi ambilkan t-shirt ayah kamu kat atas.."Eliya hanya mengangguk.Air dari besen itu dilapkan ke bahagian yang terkena darah.Ries mengaduh sakit walaupun matanya masih terpejam.
"sabar ya Ries..I cuma nak bersihkan darah ni dulu.."

Eliya menyapukan ubat dipipi Ries yang mempunyai kesan lebam.Tangan lelaki itu juga sudah berbalut akibat luka dibuku lima.
"Liya.."Ries bersuara lemah.
"ya Ries..kenapa?..sakit ke?.."soal Eliya cemas.Kapas ditangannya segera dijauhkan dari pipi Ries.Ries memegang pergelangan tangan Eliya.
"please stay with me..jangan sesekali balik pada lelaki tu lagi.."Eliya mengangguk.
"ya..I tak akan balik pada dia lagi,Ries..hubungan kami dah berakhir..tapi I sedih,kenapa dia buat you macam ni.."ujar Eliya sambil mengusap pipi Ries.Air matanya mengalir sekali lagi.Dalam keadaan susah payah,Ries menyeka air mata Eliya yang sedang duduk dibirai katil disisinya.
"tolong jangan tangisi dia lagi..please..I sakit kat sini setiap kali tengok you menangis sebab dia.."ujar Ries sambil membawa tangan Eliya kedadanya yang sudah tersarung t-shirt milik Encik Farid.Eliya hanya mendiamkan diri.
"I..I buat semua ni sebab I tak nak perempuan yang I cintai terus disakiti,Liya.."Eliya hanya merenung anak mata Ries bersama pandangan sayu.

"I love you,Liya..I dahlama cintakan you..sejak awal kita berkenalan lagi I dah cintakan you..tapimalangnya you dah jadi milik Eddie..I pasrah..dan I pendamkan perasaan I untukyou..tapi semakin lama I tengok you menangis sebab disakiti oleh dia..hati Isakit Liya..hati I sakit sangat sebab I tak dapat nak lindungiyou..jadi,dikesempatan ini..sudi tak you jadi sebahagian dari hidup I?.."soalRies.
"Ries..I..dia baru sahaja tinggalkan oleh dia.. I..I belum dapat lupakankesedihan I dan I masih mengandungkan anak dia..I tak dapat berikan youjawapan,Ries.."
"I tak nak jawapan you sekarang..I cuma nak you cuba untuk menerima I..cubauntuk menerima cinta I..I janji I tak akan sia-siakan hidup you dananak-anak..kita mulakan hidup baru.."Eliya hanya mendiamkan diri.
"I tak dapat nak berikan you jawapan..tapi biarlah waktu menentukansegalanya,Ries.."balas Eliya lemah.

Love You 1000 Times (Wattpad Version)Where stories live. Discover now