NEW: Introducing Tap. Addictive chat stories for your 📲 Now in 10 languages
DOWNLOAD NOW!

BAB 5

332 6 0

Ikan melompat di puncak gunung,

Ayam mengeram di tengah lautan.

Rasa macam sia-sia saja kena puji melangit dengan ayahanda.

Rasa macam hampas sungguh sebelum ini disebut-sebut Pak Hassan.

Rasa macam loser kalau ingatkan Ustaz Mat Shahrul siap tepuk-tepuk belakang bahunya. Bak kata ayahanda...

"Kamu ajar kami erti husnuzon!" Heboh satu kolej kisah budak-budak AL007 dalam diam buat kerja fardu kifayah dan buat kerja amal jariah bantu Awang.

Pergi ke kafe pelajar lain pandang berbisik-bisik. Masuk ke kafe, tak pasal-pasal mak cik kafe pun belanja makan free. Cikgu-cikgu lain pun sama ucapkan tahniah. Terasa berjalan keliling kolej dengan kepala yang mengembang besar. Jalan pun rasa macam melayang terapung-apung. Lenguh bibir nak senyum sini sana.

Cewah! Bukan senang tu nak dipuji ramai. Rasa macam star pula di kolej. Tapi sudahnya sekarang ni rasa macam nak hantuk kepala ke dinding. Rasa macam nak meraung seorang diri dekat gelanggang bola keranjang depan pejabat ayahanda.

Mana boleh tahan! Dah masuk lima hari pergi sekolah datang berlenggang tak bawa sebuah buku pun. Mana buku latihan, jurnal, nota semua tak tahu ke mana. Beg hilang tak jumpa!

Adib rasa lemah lutut nak pergi kelas. Tak daya nak menipu kata cirit-birit. Takkan nak buat-buat muntah kot? Nak bubuh getah betik tepi kelopak mata, acah-acah kena sakit mata jadi boleh skip pergi kelas seminggu, tak tergamak. Takut buta terus pula terkena getah betik! Hari tu dah bubuh Colgate sama perah air tembakau sikit dalam mata. Terloncat-loncat dia tahan pedih. Memang dah pergi klinik pelajar. Tapi tak sampai sekerat hati, mata merah macam ikan busuk tu hilang terus.

"Aku rasa ada orang sorokkan beg kau la!"

Adon membuat ramalan.

"Betullah! Aku pun rasa ada orang dajalkan kau!" Arep mengeyakan apabila melihat Apek sudah seminggu termenung. Mana nak cari nota-nota tu? Memang bernanah telinga kena sindir dengan cikgu-cikgu yang mengajar.

"Eh, dah jadi tokoh pelajar pun buat perangai!" sindir guru Biologi.

"Datang berlenggang ke kelas! Kata tokoh!" Guru Fizik sudah tegak badan menyindirnya..

"Astaghfirullah... Saya ingat awak dah taubat nasuha, Adib! Ingatkan dah berubah. Nak mati dalam husnul khotimah!" Ustazah Raudah sama mencebik.

Adib garu kepala tidak tahu mahu menjawab macam mana. Sengih ajelah!

Dan tadi dengan guru Kimia dia kena berdiri atas meja. Dengan guru kelas kena berdiri lagi. Hadoiii, kalau separuh hari berdiri jadi tiang lampu di kelas, mahu tercabut kepala lutut! Adib merungut sendirian.

"Adib, kau dah cari keliling kelas, kan? Tak ada ya, beg kau?"

"Dah! Aku dah tak larat nak cari. Tapi rasa macam aku tahulah siapa punya kerja."

"Siapa?" Serentak Ijat, Adon, Arep bertanya.

"Nantilah..." Adib masih memikir-mikir. Penat sebenarnya. Serik dan malu tak terkata. Pergi kelas berlenggang kangkung.

Petang itu sementara menunggu waktu riadah di padang, dia memberanikan diri. Hari ini, dia perlu menghadap masalah tu. Biar sampai selesai. Tak daya lagi dia hendak menanggung sindiran yang maha kejam dari cikgu-cikgu mereka.

Lama dia menunggu di belakang pokok. Menanti masa yang sesuai. Seketika menunggu, Adib akhirnya menarik nafas lega. Sampai pun mak cik sorang ni. Jalan berlenggang bukan main, tahu nak besarkan badan aje. Nasib baik muka lawa.

LELAKI LINGKUNGAN CINTARead this story for FREE!