NEW: Introducing Tap. Addictive chat stories for your 📲 Now in 10 languages
DOWNLOAD NOW!

BAB 2

677 9 1

Pinggang secekak bagai diraut,

Di situ punca hatiku gila.

"Hah, jangan duduk tercegat kat situ! Berdiri sini."

Pagi-pagi lagi suara Ustaz Mat sudah bergema di dalam dewan itu.

"Hah, tak payah nak tunduk-tunduk. Ingat orang tak nampak ke muka tak mandi kamu tu?" sindir Ustaz Mat Shahrul.

"Kamu, Apek! Ambil loudspeaker tu!" Cikgu Hassan yang dipanggil Pak Hassan seperti biasa pantas membuat perkiraan. Budak-budak ni nak kena ajar! Tangannya sudah memegang rotan halus.

Adib tersengih-sengih mengikut perintah. Loudspeaker terletak di tepi rostrum diambil.

"Cepat! Jangan terhegeh-hegeh. Yang lain rapatkan baris. Adib tengah-tengah." Pak Hassan sudah memberi arahan.

Entah kenapa di mata Ustaz Mat Shahrul, Adib seperti baru belajar berjalan. Setapak demi setapak.

"Hoi! Kau jangan lembab sangat boleh tak? Aku hambat nanti!" jeritnya sebelum Adib mencicit lari ke arah rostrum.

Adib menghadap Pak Hassan dengan loudspeaker di tangan. Lelaki yang bermisai tebal menuding jari ke arah tempat wuduk.

"Dekat sana tu ada baldi, kan?"

Pelajar-pelajar di hadapannya semua serentak mengangguk.

"Semua pergi ambil baldi. Kalau tak cukup pergi mintak mak cik dewan makan. Yang perempuan pergi ke surau kejap, sarung telekung. Kemudian pinjam mak cik dewan makan periuk. Tak ada periuk, kuali pun boleh?"

"Hah?" Semua sudah saling berbisik. Ustaz Mat Shahrul bercekak pinggang.

"Cepat! Kalau tak ada, saya cari periuk, kuali dengan baldi tu, saya serkup kat kepala kamu."

Masing-masing bertempiaran mencapai baldi. Yang perempuan berlari-lari anak menghala ke surau. Dengan muka kelat terpaksa mereka menyarung telekung. Selepas itu menuju ke dewan makan.

"Cepat sikit jalan. Lembab! Kalau macam ni punya lembab, esok lusa kau orang mati, tujuh hari baru orang tanam!" jerkah Pak Hassan.

Malu tetapi dalam masa yang sama kecut perut. Tiga pelajar perempuan dengan wajah yang merah padam terus memanjangkan langkah nan tangkas.

"Habislah! Pak Hassan dah naik hantu! Masak kau orang dengan Ustaz Mat!" Menggeleng Kak Intan ketua dewan makan bila sekumpulan pelajar perempuan merayu pinjam kuali dan periuk.

"Hah, beratur elok-elok. Masing-masing pegang dram gendang tu." Ustaz Mat Shahrul beri arahan.

"Pusing keliling kolej ni. Rumah pengetua, rumah warden semua kau orang jangan mengelat. Nyanyi lagu nasyid versi aku! Mula!"

Terkebil-kebil Adib yang berdiri paling hadapan. Adon, Arep, Faizal, Shauki, Ijat dan Adi. Pelajar perempuan, Esya, Rinn dan Aira sudah tersipu-sipu malu.

"Jangan nak buat muka katak tercekik lalat, Adib! Macam kau orang tak tahu lagu rasmi aku! Cepat! Kalau tak pumping 20 kali!"

Mendengar saja perkataan tekan tubi 20 kali, laju saja masing-masing berjalan sambil bernyanyi nasyid yang dimaksudkan Pak Hassan. Bergema satu kolej dengan bunyi paluan periuk, kuali dan baldi.

"Sepohon kayu daunnya rimbun. Lebat bunganya serta buahnya. Walaupun hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya... Walaupun hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya. Kami sembahyang sehari-hari. Maghrib kami datang, subuh kami hilang. Maghrib kami datang, subuh kami hilang..."

LELAKI LINGKUNGAN CINTARead this story for FREE!