BAB 1

2.5K 28 0

PROLOG

Dinda laksana intan permata,

Abang mabuk menahan cahaya.

"H

AH? Apa dia?"

Dayana fikir dia salah dengar.

"Kita ingat kita nak bernikahlah."

Mahu saja terlepas sudip yang dipegang oleh Dayana. Pantas dia menutup api dapur.

"Hah? Nak kahwin?" Dayana yang mahu kacau santan terus terencat mendengar kata-kata Adib.

Mata Dayana mencerlung. Adib dijeling. Lelaki berbadan kurus itu mengangkat kening. Muka nakal itu langsung tak menunjukkan dia bersungguh-sungguh

Dayana geram. Si kurus ni ada-ada saja akal dia! Ingatkan bila dah putus kawan tempoh hari, mahulah dia insaf taubat sekejap. Ini tidak, tiba-tiba datang bawa cerita nak kahwin pula. Sempat rahang Dayana terbuka besar.

"Hei, kau ada ada awek ke? Sejak bila ada girlfriend ni?" Dayana sudah mula menyiasat lagak CSI Miami.

"Haha... Siapa cakap Adib tak ada awek?" Adib mengenyit mata dan mengusik lagi.

"Adib buat-buat terpijak jubah budak-budak tu aje, lepas tu ramai beri salam kat Instagram."

"Gatal! Huh! Kau apa yang ada?"

"Betullah ni. Ingat kita main-main ke?"

Niat memasak Dayana sudah terbantut. Aroma Masak Lemak Cili Padi itu memang betul membelah hidung, tapi kata-kata Si Adib ini buat Dayana hilang nafsu untuk terus memasak.

Dia memandang Adib. Pandang sungguh-sungguh. Eh, sejak bila mamat ni reti fikir nak bina masjid? Buang tabiat atau apa?

"Adib, kau ingat kahwin tu macam main pondok-pondok, ya? Kau ingat kahwin tu macam belanja kau nak main futsal?"

Dayana sudah menarik kerusi. Duduk sekejap menghilangkan rasa terkejut. Kuliah pendeknya bermula.

"Tahulah. Memang kita dah kaji semua. Dah buat kira-kira pakai buku lejar siap. Kak Yana jangan risau."

"Kepala hangguk kau. Akak serius ni, kau main-main."

"Ya Allah, Adib seriuslah ni."

Mulut Dayana mencebik ke tepi. Apa yang dikaji entahlah. Rasanya baru minggu lepas dia minta duit nak buat beli boxer baru!

"Kau nak kahwin, akak nak tanya kau sikit."

Mamat rambut cacak itu tersenyum. Mendidih hati Dayana. Mujur lesung pipit yang dalam itu buat hati cair.

"Apa status Adib sekarang?"

"Bujang."

"Tahulah bujang! Aku luku kepala tu nanti!" bebel Dayana. Adib tersengih tayang gigi macam iklan Colgate.

"Hesy, dah akak tanya status... Jawablah bujang. Takkan duda beranak lima pula!"

"Okey, apa pekerjaan?"

"Studen."

"Oh, studen!" Terangguk-angguk Dayana.

"Apa harta yang kau dah ada?"

"Ada..."

"Ada motor, ada laptop. Hah, tu cincin emas yang kita beli dekat S Wan IOI Putrajaya."

"Alah, yang seketul tu. Takat dua gram tu. Kak Yana picit sekali, bengkok cincin kau tu..."

Adib ketawa besar. Langsung tidak hirau Dayana yang sudah mahu bertukar menjadi Ultraman.

LELAKI LINGKUNGAN CINTARead this story for FREE!