Bab 1

47.9K 634 35

Prolog

"What is your favourite colour?"

"Grey."

"Who is your favourite person?"

"Mr. Grey."

"What is your first word when you woke up in the morning?"

"Where is my husband?"

"Where is he now?"

Aku terdiam.

Bab 1

Meloncat aku apabila dapat panggilan kerja. Bagai nak mampus hari-hari aku tunggu tepi telefon awam depan rumah sewa Jannah, tunggu syarikat tu telefon. Akhirnya... Alhamdulillah, dapat pun aku khabar berita tu.

Aku ni, tak kesahlah kerja apa pun. Asalkan lepas duit bulan-bulan aku ni, cukup. Yang penting, makan. Sebab makan untuk hidup. Kalau tak makan, macam mana nak hidup?

"Berkat doa mak, kak dapat kerja dah mak."

"Kerja apa yang kak dapat tu?"

"Kerja opis!"

"Jadi pegawai ka?"

"Haaa... Pegawai!"

Pegawai hatttuihhh!

Apalah yang boleh aku dapat dengan sijil STPM aku tu? Lainlah kalau ada ijazah. Mula-mula jadi pembantu kepada pembantu pegawai. Lepas tu, jadi pembantu pegawai. Lama-lama jadilah pegawai. Kan?

"Ada duit sikit tu, simpan. Jangan pi hora tak tentu hala."

"Ya, mak... Ya." Aku mengangguk-angguk seakan-akan mak nampak aku sedang bercakap depan dia. Walhal dalam telefon!

"Tak payah bagi kat mak. Kak simpan untuk habuan kak. Kak kumpui duit, lepaih tu ambil kelaih malam... Belajaq balik. Kak ingat ni pesan mak. Kak janji nak pi KL pasai tu, kan?"

"Ya, mak... Ya. Kak dah pi tengok kelaih malam tu. Dekat dengan rumah. Nanti kak dah masuk kelaih, kak habaq kat mak."

"Jaga diri baik-baik, kak... Mak sayang kak..."

Lepas tu, teriaklah anak-beranak tepi pondok telefon awam tu. Mak sensitif, anak pun ikut sensitif. Nasib baiklah rumah Mak Ja jiran sebelah tu ada telefon. Kalau tak ada, susah juga aku nak telefon mak. Gaji pertama nanti, aku kena beli telefon bimbitlah. Satu untuk aku, satu untuk mak.

Dan...

Daftar untuk kelas malam.

Dua benda penting yang perlu aku buat. Pelajaran sangat penting, kalau tak ada ilmu, tak maju. Lagipun, mati aku tak berilmu, salah aku. Bukan salah mak ayah aku. Jadi, aku kena juga dapatkan ijazah sebab aku dah ada STPM. Sekarang ni, nak jadi cikgu tadika pun dah kena ada diploma.

"Jannah!"

"Haaa..."

"Aku dapat kerja dah. Esok aku mula. Nanti aku bayaq duit sewa bilik hang ni, eh..."

"Tak payahlah pikiaq soal duit tu. Hang kerja elok-elok sudah."

"Huih, mana boleh lagu tu, Jannah. Aku kenalah bayaq, mana boleh duduk free!"

"Hang ni... Hang kena panggil aku Jane. Berapa kali aku nak habaq? Dahlah... Tak payah nak pikiaq soal duit tu. Hang kerja elok-elok, dapat duit tu hang simpan. Aku tak perlukan duit hang. Hang ada kat sini teman aku pun dah cukup bagus."

Jannah atau Jane, hesy... Tak dak pasai aku nak panggil dia Jane. Jannah ialah kawan baik aku sejak kecil. Dia anak perempuan Mak Jah, tua daripada aku tiga tahun. Walaupun dia tua aku tiga tahun, kami berkawan baik sebab aku dan dia berjiran. Dia satu-satunya anak perempuan dalam keluarga dia, samalah dengan aku. Sebab itu aku dan dia rapat. Dia satu-satunya kawan baik aku yang duduk di Kuala Lumpur ni. Mujurlah ada dia, bolehlah aku tumpang tinggal rumah sewa dia ni.

MR. GREYRead this story for FREE!