Bab6

137 4 0

tibalah hari yang dinantikan dengan tangisan , oleh insan yang bernama Alyssa Zaharah , hari yang akan mnyatukan seluruh hidupnya bersma Alyff Zafran iaitu orang yg telah mngkhianati ktulusan cintanya.

"subhanallah , cantiknya anak dara mama ni..Lyssa jadi isteri yg baik ye syg..patuh pada suami . ingt lpas ni , nak buat ap2 mntak izin suami dlu" pesan Datin Rita kepada anak tunggalnya itu.

"baik ma , Lyssa ingat"Alyssa mmblas kta2 mamanya dengan snyuman , disebalik tangisan dan kedukaan di dalam hatinya.

***********************************

"aku terima nikahnya , Alyssa Zaharah Binti Datuk Zakri dengan mas kahwinnya rm2000 tunai" dengan satu lafaz , Alyssa kini sudah bergelar isteri yng sah kepada Alyff.

Airmata yang cuba dithan , akhirnya berderaii mngalirr di pipi mulus milik gadis itu.Kuatkah dia melayri khidupan sbgai seorg isteri kepada orang yang lama ditutup pintu hati untuknya?

"Lyssa cium tangan suami tu.."bisikkan mama mmbuatkan lamunan ku trhnti.

"awak jangn rsau , 4 bulan je awak hidup dengan sya " kata2 itu mmbuatkan airmata Alyssa semakin deras . begitu sakit dan terguris hatinya dengan kata2 Alyff itu.

selesai sahaja majlis . tetamu juga mula beransur pulang , Alyssa mngorak langkah ke arah dapur untuk mmbantu apa yang patut dan setibanya didapur , kelihatan Mak Som iaitu pmbantu rmahnya sedang berkemas kemas . matanya trtumpu kepada sinki yang dipenuhi dengan pinggan2 kotor . "terima ksih pinggan sbb kau telah mnyelamatkan aku dripda berdua duaan dengan lelaki tu dekat dlm blik" bisk hati Alyssa.Memang sengaja dia mnyebokkan dri nya dgn mmbantu maksom di dpr utk mengelakkan dri drpda Alyff.

"eh , Alyssa buat apa lagi dekat sni . Alyff kan dah msuk blik " tegur Datin Rozana iaitu mummy Alyff.

"ha , haah . Lyssa saja nk tlong maksom . sbb Lyssa tngok pinggan niyh bnyak sangat"

"mne bley , Lyssa tu pngantin bru . xplah arini rehat je oky"

"oke mummy" Alyssa berlalu smbl trsnyum hambr.

"nak ketuk dulu k trus msuk je , aduhhh mcm mne niyhh" Omel Alyssa sndri.

"arhhh masuk je lah" baru shaja ingin memulas tombol pntu bilik itu , tiba2 tombol bilik itu telah dipulas dari dalam dan tersembul lah wajah Alyff Zafran di hadapannya yang hanya berkain pelikat dan singlet.

Tangan Alyssa ditarik msuk k dlm blik oleh Alyff mmbuat kan lamunanya thnti.

"a a awak kenapa niyh , sakit tau tak ? " Alyssa cuba utk mnyembunyikan prsaan malunya.

"sory2 saya x sengaja" balas Alyff dengan snyuman.

"saya nak prgi mndi , nak solat" Alyssa cuba mncri akal utk mngelak drpda Alyff.

"oh okay , nnty kita jemaah sama ya".

***********************************

Usaii solat , mereka pun turun ke bawah utk makan malam bersama ahli kluarga yang lain .

sedang kami menuruni tangga , tiba2 ad suara yang menyapa.

" amboii pengantin baru , berseri seri je muka " Usikkan Mak Su Hana mmbuatkan mula merah kerana malu.

"amboii Alyssa merah nya muka kamu , x pyh nak malu sngt lah . dah mari sni dduk makan"sampuk mama.

selepas siap makan , kami smua brkumpul di ruang tamu.
"Alyff nak mnta izin mama dan papa utk bwak Alyssa tinggal di rumah Alyff. itupun kalau mama dan papa izinkan?" pertanyaan Alyff membuatkan aku begitu trkjut.

"tak perlu mintak izin Alyff , Lyssa ni dah jadi isteri kamu . bawaklah kemana pon . papa mama izinkan" balas papa.

tringtkan kata2 mama pagi tadi , aku hanya tunduk dan setuju . ya , benar seorg isteri prlu taat dan patuh pada arahan suami slgi tidak membatasi hukum hakam agama.

" trima kasih ma , pa " .
"kami naik bilik dulu ye , ad bnda yang Alyff nak bncangkan dengan Alyssa"
pinta Alyff , berderau darahku apabila Alyff mngajak aku ke bilik.

"alah awak , awk naik lah dulu , saya x puas lagi berbual dengan smua " Aku cuba mncri jalan utk mngelak naik ke blik dengan Alyff.

"Lyssa naik je ke bilik ikut Alyff ye . lagi pun kami nak msuk ke blik juga ni . penat sngt rasanya harini , sehari suntuk bkerja tk ada rehat" kata2 mummy mmbuatkan aku tiada plihan dan terus mnyusur Alyff ke blik.

"awak nak bincang tentang apa ? , kalau takda apa2 yg penting sya nak tidr , penat sngt rsenya" dengan begitu berani aku bertanya Alyff .

"kenapa awak asyik nak mngelak ni ? awak takut ea ? jgn rsau slgi awak x sedia , sya tk akan sntuh awak . btw , kita akan brpndh ke rmah bru kita ari ahad ni "

"apa ? knpa nak pndh awal sngt ? "

"ari isnin saya dah nak start keje , kalo drpda rmah tu , dekat skit nk k office , ambk masa dlam 30 minit je utk smpai" terang Alyff.

"oh ok" blasku ringkas .

"tu je kan awak nak cakap ? , saya tdur dlu . Assalamualaikum" aku mngambl bantal dan selimut terus brlalu ke sofa .

"eh awak , kenapa tdur dkt sofa ? katil kan ad . nak kata tak muat , saya tengok trlbih lbih muat"

"saya tak biasa lagi nak sekatil dengan awak , xplah awak tdur je situ , sye tdur sni."

"oh oke"

what ? dia langsung x nx mngalah bagi aq tdo atas katil . oh no😭 . smpai atyyy ! , omel Alyssa sndri.




Masihkah Ada CintaWhere stories live. Discover now