Cinta Monyet

1.6K 68 13
                                    

"Cikgu!!!"

Jerit Hidayah. Mukanya nampak cemas. Kapten Thaqif yang tekun sedang menyiapkan Rancangan Pengajaran Harian di mejanya terkejut dengan teriakan anak muridnya.

Hidayah merupakan murid tahun 5 Inovasi di SK Benta. Orangnya berbadan gempal, berkulit sawo matang, dan mempunyai mulut yang agak kecoh.

" Cikgu..cikgu!!"

Jerit Hidayah lagi.

" Ya Dayah. Ada apa ni? "

" Cikgu. Zarul dan Shahril bergaduh cikgu dalam kelas. Tolong cikgu. Teruk sangat dah dua-dua tu. Macam kena rasuk dah masing-masing!"

Terang Hidayah sambil membuat gaya seiring dengan mulutnya yang sedang bercakap.

"Betul ke ni Dayah?"

" Eh taklah cikgu. Saya main-main jeeee!!"

Hidayah membuat muka yang agak menyampah untuk di lihat. Kalau Hidayah ini seorang wanita dewasa berumur 30 tahun ke atas. Sudah tentu Kapten Thaqif tanpa membuang masa melempang Hidayah ini tanpa belas kasihan.

Hidayah menyambung semula percakapan dia.

" Cikgu ni.. dah saya datang tergesa-gesa siap berlari ni. Maknanya saya serius la cikgu!. Cepat cikgu. Saya takut diorang sampai berbunuhan antara satu sama lain cikgu. Nanti salah seorang mati, habislah kelas saya ada hantu cikgu"

"Ish kamu ni Dayah! Ke situ pula perginya. Dah. Jom kita pergi tengok"

Kapten Thaqif bangun dari tempat duduknya dan berjalan menuju ke kelas 5 Inovasi bersama Hidayah. Dari jauh lagi kelihatan murid-murid kelas lain sedang mengerumuni kelas 5 Inovasi. Mereka seolah-olah sedang menyaksikan satu pertandingan Muay Thai di dalam kawasan sekolah. Sesekali mereka bersorak seperti sedang melihat aksi yang menakjubkan.

Kapten Thaqif mempercepatkan langkahnya. Dia berasa tidak sedap hati. Sampainya dia di kelas 5 Inovasi. Jelas kelihatan dua orang murid sedang berlawan antara satu sama lain. Kelihatan seorang budak lelaki yang agak tinggi yang sedang duduk di atas budak lelaki seorang lagi tu. Budak lelaki yang berada di atas itu sedang menumbuk bertubi ke arah perut musuhnya itu. Manakala budak yang ditumbuk itu cuba menepis tumbukan tersebut dengan menggunakan kedua belah tangannya. Meja dan kerusi yang berada di dalam kelas tersebut habis berselerak kesan daripada pergaduhan tersebut.

Kapten Thaqif tanpa berlengah terus berlari mendapatkan dua orang murid yang sedang bergaduh itu. Dia perlu cepat meleraikan pergaduhan itu.

"Sudah!!!"

Jerkah Kapten Thaqif.

Dua orang murid yang sedang sibuk bertumbuk tadi tersentak dengan jeritan Kapten Thaqif. Zarul yang berada di atas Shahril terkejut dengan jerkahan yang dilaungkan oleh Kapten Thaqif. Dia bingkas bangun. Shahril yang pada mulanya jatuh terbaring juga, cepat-cepat bangun dan terus berdiri tegak.

"Yang lain. Masuk kelas!. Cepat!"

Tegas Kapten Thaqif.

Murid yang pada mulanya ramai, mula beransur kurang. Akhirnya yang tinggal hanya murid-murid kelas 5 Inovasi. Tanpa membuang masa. Kapten Thaqif mengajukan soalan kepada mereka berdua.

"Kenapa bergaduh?"

Tanya Kapten Thaqif.

Shahril dan Zarul hanya menunduk sepi. Tiada sepatah perkataan pun yang didengari oleh mereka berdua.

" Cikgu tanya ni. Kenapa bergaduh!?"

Kali ini suara yang dilontarkan oleh Kapten Thaqif semakin tegas.

Cikgu SuperWhere stories live. Discover now