Nadia mengetap bibir. Geram. Sungguh, dia terasa dengan kata-kata lelaki itu.

"Saya tak sentuh awak, okey? Tak nampak ke yang saya cuma sentuh baju awak ni?"

Balasan wanita itu membuatkan Aidan mendengus kasar.

"Along, please datang Alamanda sekarang juga. Purse Nad tertinggal kat rumah. I want it now! Nad tunggu kat parking lot yang selalu Nad letak kereta tu." Serta-merta Nadia memberi arahan kepada Nazhan sebaik saja mendengar panggilannya dijawab. Dan sebelum Nazhan berkata ya, dia terlebih dahulu meletakkan panggilan.

Telefon bimbit dimasukkan semula ke dalam poket seluar. Lantas, dia kembali memandang lelaki di hadapannya itu. Tangannya beralih pula pada lengan baju bila si dia berpaling memandangnya.

"Tolonglah, saya memang nak cepat ni."

"Saya kena bayar kat awak juga. Saya tak mahu berhutang."

"Saya halalkan." Pantas saja lelaki itu bersuara.

"Tak nak! Saya tak nak terhutang budi."

"Ya Allah, minah ni..." keluh Aidan. Geram dengan kedegilan perempuan di hadapannya itu.

"Saya ada flight pukul tujuh ni... So, please let me go. Kalau awak nak bayar juga, saya suruh adik saya jumpa awak," jelas Aidan pula dan dia harap wanita itu memahami situasinya. Jam tangan dilirik sekilas. Sudah pukul tiga petang. Dia perlu balik ke rumah terlebih dahulu sebelum ke KLIA.

"Saya nak bayar sekarang juga. Kejap lagi along saya datang. Awak cuma perlu tunggu dalam masa lebih kurang sepuluh minit saja. Tolonglah. Kalau awak suruh adik awak jumpa saya, bila masanya lagi saya nak bayar? Kalau sesuatu terjadi kepada saya dan saya tak sempat bayar hutang, saya yang berdosa tau! Awak faham tak?" Panjang lebar Nadia berhujah dengan lelaki itu.

Aidan mendengus lagi. Dia memang tidak suka mendengar bila orang berkata kalau sesuatu terjadi pada saya. Ayat itu mengenangkan dia tentang kenangan lalu.

"Dalam hal ni, saya nak cepat dan saya dah halalkan duit yang saya bayarkan tadi. Dah cukup baik saya tolong awak."

"Inilah yang saya tak nak, kes ungkit! Sebab tu saya tak nak berhutang, saya kena bayar awak juga. Hati saya tak tenang kalau saya tak bayar awak. Awak simpan aje niat baik awak tu. Apa yang penting, saya nak bayar juga."

"Ish! Degil!"

"Samalah macam awak. Degil! Harapkan muka aje handsome. Menyesal aku puji tadi," bidas Nadia kembali tanpa sedar hujung katanya.

Aidan terdiam. Di hujung kata wanita itu membuatkan dia hampir tersenyum. Bukan bangga dipuji handsome, tetapi disebabkan kepolosan wanita itu berkata-kata sehingga tidak sedar apa yang keluar dari mulutnya.

"Boleh lepaskan tangan awak tu tak? Saya rimaslah." Sengaja dia berkata begitu. Orang sekeliling sudah mula memandang ke arah mereka seolah-olah dia seorang pesalah.

"Kalau saya lepaskan, awak pasti akan pergi."

"Ya Allah..." seru Aidan lagi. Dia tak tahu apalah nasib dia berjumpa wanita sedegil alam itu.

Nadia menjeling namun dia tetap tidak menghiraukan keluhan lelaki itu. Malah, mata sibuk mencari kelibat Nazhan.

"Haaa! Tu dia along saya."

"Go and get your purse now," arah Aidan.

Nadia terus berlari mendekati Nazhan.

"Nad buat along risau, tahu tak? Nasib baik angah ada. Bolehlah dia turunkan along kat depan air pancut tu." Dengan wajah yang risau, Nazhan menyerahkan dompet itu kepada Nadia.

"Sorry... Nad berhutang dengan mamat tu. Thanks, along." Tangan Nadia naik menunjukkan ke arah lelaki yang baik hati membayarkan barang-barangnya tadi.

"Siapa mamat tu?" soal Nazhan ingin tahu. Matanya juga liar mencari lelaki yang menolong adiknya itu. Yang dia nampak cuma lelaki yang berbadan tinggi bersama sebuah troli.

"Along balik la. Nanti lama angah tunggu along. Nad boleh handle mamat tu. Thanks again, along. I love you." Dengan cepat Nadia melangkah meninggalkan Nazhan dan kembali semula kepada lelaki tadi.

"Okey... Nah." Tanpa berlengah dia menghulurkan not lima puluh ringgit.

"Yang selebihnya, awak simpanlah. Terima kasih sebab sudi tolong saya. Saya dah tak risau lagi. Terima kasih sangat-sangat. Awaklah penyelamat saya hari ni. Have a safe journey, ya?"

Bila lelaki itu mengambil duitnya, cepat saja Nadia melangkah pergi dari situ.

"Hey!" panggil Aidan. Kali ini, dia pula yang seakan-akan berhutang dengan wanita itu. Baki RM4.40 yang perlu dipulangkan. Tapi bila melihat jam bergerak dengan pantas, dia perlu cepat beredar dari situ.

Nadia tersenyum puas hati. Apa yang penting, dia tidak berhutang dengan lelaki itu lagi. Lelaki yang pada mulanya dianggap sebagai penyelamat tetapi berlagak bagai nak mampus! Sempat lagi Nadia mengata lelaki itu.

SETIBANYA dia di rumah, Nadia terus menyerahkan beg plastik yang mengandungi bahan-bahan untuk membuat macaroon kepada Puan Asma. Gelas diambil dan air mineral dituang. Haus!

"Ya Allah... Apa yang Nadia beli sebenarnya ni?" tanya Puan Asma sebaik saja membuka ikatan beg plastik tersebut.

"Kenapa, bu? Bahan-bahan nak buat macaroon la. Nad beli kat Cold Storage aje." Hairan sungguh Nadia dengan wajah terkejut Puan Asma itu, sedangkan orang tua itu sendiri yang senaraikan bahan-bahannya.

"Yang ada cuma syampu, sabun muka, pencukur, ni entah krim apalah yang Nad beli ni. Lain macam aje ibu tengok."

Kesemua barang-barang yang dibeli dikeluarkan dari beg plastik. Nadia tepuk dahi perlahan. Patutlah berat semacam. Kenapa dia tak perasan tadi?

"Maknanya Nad tertukar barang dengan mamat itulah, bu."

"Mamat mana?"

"Mamat tadi tu ke?" Kali ini Nazhan pula yang mencelah. Dia yang baru masuk ke dapur itu ikut sama melihat barang-barang yang ada.

Dengan perlahan Nadia mengangguk. Wajahnya cuba meminta simpati daripada si abang.

"Cuai betul la Nad ni. Ibu tahu tak, Nad ni dah la tertinggal purse kat rumah. Lepas tu boleh pula tertukar barang dengan lelaki yang entah siapa-siapa tu."

Kali ini Nazhan tidak melawankan si adik. Nadia memang kerap kali cuai. Dia dan Najwan memang sentiasa menjadi tulang belakang buat Nadia jika adiknya itu mengalami masalah.

"Dia tolong Nad la tadi. Cuma yang ni, dia sendiri yang cuai sebab letak barang Nad dalam troli dia. Mana tak tertukar. Bukan salah Nad tau, ibu. Lelaki tu yang cuai." Nadia cuba membela diri.

"Dah la... Tak jadi masalah besar pun sebenarnya. Along ni... Cuba cakap elok-elok sikit." Puan Asma menjeling Nazhan. Tidak suka bila Nazhan dan Najwan memarahi Nadia. Walaupun kini Nadia lebih ceria berbanding dulu namun tetap dia risau jika Nadia berkecil hati.

Nadia akhirnya tersenyum bila Puan Asma membela dirinya. Senyuman puas dipamerkan ke arah si abang.

"Sukalah tu... Nanti lepas solat asar, along nak dengar perkembangan Nad dengan Naufal. Jangan cuba nak mengelat. Along wajib tahu semuanya."

Senyuman Nadia mati serta-merta. Perkembangan dia dengan Naufal? Oh, tidak! Masih tak berkembang-kembang lagi. Apa dia nak bagi tahu pada keluarganya nanti? Pasti keluarganya fikir yang dia tak ambil serius tentang hubungan yang terjalin antara dia dan Naufal.

Haish

Shhh... I Love YouRead this story for FREE!