Bab 19

9.4K 480 3
                                    

Nairah mengesat air mata yang mengalir. Beberapa minit lagi dia akan sah menjadi milik Fayyad.. Dia bingung. Adakah ini jalan yang patut dia pilih. Dia ditegur mak andam yang merapikan wajahnya.

"Hey, pengantin baru. Belum lafaz akad pun dah nangis ke? Janganlah nangis... Rosak make up you Nairah." Mak andam yang merupakan lelaki lembut itu bersuara.

Nairah hanya mendiamkan diri. Air matanya di lap mak andam itu. Nairah teringat kejadian dua minggu lepas.

Dua minggu lepas ...

Nairah memandang cermin biliknya. Wajahnya semakin cengkung. Entah sampai bila dia akan begini. Datin Hajah Merliana dan Fayyad sudah menunggu di ruang tamu. Fara setia melayan kedatangan tetamunya itu sementara menunggu Nairah bersiap.

Nairah melangkah keluar dari biliknya. Matanya terancap pada wajah Fayyad. Kelihatan maskulin, tidak seperti biasa.

"Aunty datang sebab nak tahu keputusan Nairah."

"I setuju.. Sebab tu yang arwah Hans minta. I setuju Datin."

"Alhamdulillah. Aunty keluar dulu. Sebab Yad ada benda nak bincang." Nairah menganggukkan kepalanya.

Nairah memandang Fayyad.

"I pun setuju untuk kahwin dengan you. Tapi ada syaratnya. You must wear hijab. Start from now on, you have to cover your aurat. I tak nak tengok baju tak cukup kain macam ni. Masa hari pernikahan kita, you kena bertudung. Setuju?"

Nairah melepaskan keluhan kecil sebelum menyuarakan jawapannya.

"Setuju."

"So, dua minggu dari sekarang segala persiapan pernikahan kita akan diuruskan ibu I. Pernikahan ni dibuat secara tertutup, simple dan menepati syariat islam." Nairah angguk. Fayyad menyerahkan beberapa beg kertas berisi baju kurung dan tudung yang dibeli ibunya.

"Okey, siap dah pengantin perempuan kita ni. Jom, pergi depan. Akad nak mula dah." Nairah akur. Dia tampak berbeza dari sebelum ini. Dia memakai abaya putih bercorakkan bunga lili putih diapadankan dengan selendang putih bersih. Nairah duduk di atas kusyen berwarna putih di ruang tamu rumah agam ini. Rumah agam besar ini menjadi padat apabila semua saudara mara belah Datin Hajah Merliana dan Datuk Haji Arman turut hadir.

Fayyad duduk di sebelah kanan, agak jauh sedikit daripada Nairah. Fayyad duduk berhadapan dekat tok kadi. Dia menandatangani beberapa dokumen penting buat pernikahan ini. Nairah juga turut sama.

"Aku terima nikahnya......"

Dengan sekali lafaz Nairah sah menjadi isteri Fayyad. Nairah memandang Fayyad. Lelaki berwajah korea bermata sepet itu turut merenungnya. Dia nampak tampan. Tapi dia tetap bukan Farhan! Bukan!

Tiba acara membatalkan air sembahyang, Fayyad datang menghampiri Nairah. Datin Hajah Merliana membuka kotak cincin berbentuk hati. Fayyad dengan berhati-hati memegang tangan kanan Nairah. Dia menyarungkan cincin emas bertatahkan permata merah jambu itu pada jari manis Nairah. Dia agak teruja melihat jari-jari Nairah yang berinai kemerahan itu. Cantik. Siap bercorak flora. Nairah juga menyarungkan cincin perak pada jari manis Fayyad. Dia teragak-agak. Terasa kekok. Ketika itu jurugambar sibuk mengambil gambar mereka.

Saat Fayyad mencium dahi Nairah, jurugambar turut menangkap gambar itu. Ketika itu air mata Nairah jatuh. Dia... Terkedu. Benarkah ini jalan hidupnya?

Berlainan dengan Fayyad. Saat dia mencium dahi Nairah, satu perasaan aneh menjalar ke sanubarinya. Adakah ini cinta? Cehwah... Takde maknanyalah. Author suruh aku jatuh cinta dengan Nairah lambat lagi. Apa daa....

Semua mengucapkan rasa syukur, pernikahan ini berjalan dengan lancar.

Hey, Mr. Pinky!Where stories live. Discover now