Bab 2

624 39 2

Asal ramai pulak orang yang keluar bandar hari nih . Keluh Ryanna dalam hati . Tapi apa tujuan aku keluar hari ni yee ? Haa , lupa pulak aku . Kang ke aku nak cari kasut.

Ryanna terus melilau di beberapa buah kedai untuk mencari kasut yang didambakannya.

Untuk pengetahuan korang lah yee . Budak Ryanna nih bukan senang tahu nak pilih sesuatu barang . Walaupun kes sekarang nih hanyalah kasut jer .

" wahh , nih kan kasut trend sekarang ! Cantiknya " Membutang mata Ryanna melihat kasut itu .

tanpa membuang masa Ryanna terus menggapai kasut tersebut . Tetapi , sebelum tangannya belom sempat menyentuh kasut itu , tangan lain terus menggapai terlebih dahulu .

" Siapa cepat dia dapat oke " dengan muka tak bersalah lelaki itu terus blah sambil mengenyitkan matanya .

" Woii , tunggu ! Apa kau kata ? Siapa cepat dia dapat ? Kau ingat ini game ke ape haa !! Bak sini kasut tuh , aku yang nampak dulu oke . Kau asal doo ? " marah Ryanna

" ape woii2 ? Kau ingat aku takde nama ke ape ? " gila agaknya minah nih . Dah lah selekeh yang amat . Bisik lelaki tersebut .

"Ouhh ! Kau ada nama ? Ape nama kau ? Si mamat kerek bajet Macho ke? Kau ingat aku tak dengar yang kau kata aku selekeh tuh " mamat ni harap muka jer superb , tapi mulut longkang . Kalah perempuan si gedik belakang rumah aku tuh .

" What ? Kau kata aku bajet ? Heii minah selekeh tiga suku ! Kau ni memang tak reti nak hormat orang ke hah ? " dia nih lah kalau adik aku lah,dah lama aku tampar . Bisik hati lelaki itu .

"Kau yang kata aku dulu , lepastu kau kata aku yang tak hormat orang pulak ? Mind your words Longkang ! " gila agaknya mamat longkang nih . Takde otak kot. Bisik jahat hati Ryanna .

Situasi tersebut terus menjadi lebih panas lagi dengan pergaduhan kecil antara Ryanna dan si mamat Longkang tersebut . Sehinggalah kawan2 lelaki itu muncul .

"Woii bro , asal nih gaduh ngan pompuan ? Tanya kawannya .

"Nih haa pompuan nih yang carik pasal dengan aku dulu "jawab lelaki itu .

" wait2 , ape kau kata , aku ? Aku yang carik pasal ? Kau nih memang dah sah giler tahap sepuluh " bengang Ryanna

"Dah2 lah bro , awek cun . Kang tak baik gaduh2 macam nih. Kot tengok lah sekeliling dulu . Ramai dok perati tuh. Malu lah weii" celah kawan lelaki itu

"Kau tuh yang diam ! Awek cun? Kau buta ke Har ? Loya pulak tekak aku kali nih . Uwekk uwekk " dibuatnya reaksi orang ingin termuntah .

"Kau dah melebih laa Longkang ! Huh , baik aku blah dulu dari aku melayan orang macam kau nih ! Dah lah belagak sombong ! Suka cakap tipu pulak tuh ! Go to hell ! " tanpa pikir panjang , Ryanna terus blah dari kedai itu dengan hati yang panas

××××××

Mamat tuh dah gila kot . Harap muka jer macam Prince Charming tapi hati macam setan . Huh ! Zero zero . Ryanna membebel sambil mata melilau melihat gelagat orang ramai di bandar .

Ketika dia sedang berjalan menenangkan hatinya yang tengah panas . Dia terdengar bisikan daripada sekumpulan budak perempuan di hadapan nya .

"Korang , aku ada berita tentang Tengku Syamil Andrian . Dia sekarang dah makin hot wehh , hensem siot . Ramai dah budak perempuan sekolah lain yang tergilakan dia sekarang " keluh gadis itu . Mukanya menjadi muram " kalau lah dia belajar kat sekolah kita kan . Hmm hmm " tokoknya lagi .

"Wahhh , betol ke wei ? " tanya kawan2 nya yang lain .

"Betol lah , tapi dia still tak suka perempuan kan ? Dia benci sangat dengan kaum Hawa nih. Sebab tuh dia masuk sekolah lelaki tuh jer . Tapi , perempuan lain still suka kat dia . Direjectnya mentah-mentah . Kesiannya . Aku pulak yang seram sekarang " keluh gadis itu

"Siapa pulak yang dikata oleh mereka ehh ? " perasaan ingin tahu Ryanna terus membuak-buak muncul dalam hati.

"Hmm , excuse me . Can i ask you one question ? " ujar Ryanna dengan poyonya bercakap mat salleh ni

" Yess , you can ask me " jawab serentak gadis-gadis tadi

" Korang tengah cakap pasal siapa ekk ? Boleh saya tahu ? Sebab macam menarik jer cerita yang korang cakap tadi " luah Ryanna tanpa perasaan malu sedikitpun . Ahh , lantak lah diorang pikir aku nih ape .janji aku dah tanya pun . Malu bertanya sesat jalan . Hahaha . Ketawa Ryanna dalam hati

" Ouh , yang tuh . Ingat ape tadi . Haa , kami tengah cerita pasal sorang mamat nih . Namanya Tengku Syamil Adrian . Dia ni anti kaum Hawa . Senang cerita lah , dia tak suka mana-mana gadis yang cuba nak try dia " jawab salah satu gadis tadi .

"Kalau tak keberatan lah , awak nih nama ape ye ? " tanya gadis-gadis tersebut

"Ouh , eh eh eh ? Haa , lupa pulak saya nak perkenalkan diri . Nama saya Ryanna " jawab ryanna dengan sopan nye . Nak cover lembut ke apa aku nih . Depan orang reti pulak nak sopan . Haha . Bisik hati jahatnya

"Wah , cantik nama . Macam orang nye jugak " kata gadis itu serentak

"Hehe , terima kasih " Ryanna pun hairan , memang diorang nih satu otak ke apa . Semua ayat yang sama jer . Segan aku dibuatnya .

"Btw Ryanna , kalau awak kenal Tengku Syamil Adrian ni , awak pun konfem akan cair jugak nanti " sinis gadis itu berkata

"Eh2 , tak tak tak mungkin kot . Memang tak lah saya nak ca ca cair bagai nih " tergagap-gagap Ryanna menjawab nya

"Satu lagi Ryanna , Tengku nih belajar dekat sekolah lelaki jer . So , susah sikit nak jumpa dia nih " celah satu suara lagi

" ouh ? Yeke ? Oke lah , saya mintak diri lah dulu yee . Saya kena balik dah nih . Dah lewat pun " celah Ryanna sambil melihat jam ditangannya

××××××

Fuhhh , lega aku rasa . Nasib baik terlepas jugak dari minah-minah yang banyak songeh tuh . Kenapa lah aku boleh pergi tanya diorang tuh ehhh . Tak pasal-pasal dah kena baham dengan kata-kata sinis tuh . Huh ! Keluh Ryanna lagi.


Noted : sory kalau novel saya tak seberapa . In shaa Allah lain kali saya akan perbaikkan lagi yee . Komen jer kalau ad apa2 yang tak menarik . Oke ? Stakat nih jer dulu .

Lelaki ke Perempuan ?Where stories live. Discover now